Franse taalkunde: historische taalkunde (B-KUL-F0VI7A)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel beoogt een diepgaande studie van de ontwikkeling van de wetenschappelijke Franse woordenschat in de middeleeuwen, in vergelijking met die van de moderne periode.
Begintermen
De studenten zijn vertrouwd met de belangrijkste taalevoluties van het Latijn tot het Modernfrans, zoals ze zijn beschreven in het opleidingsonderdeel "Historische grammatica van het Frans" in fase 3 van de Bacheloropleiding (F0AI9a), alsook met de belangrijkste linguistische theorieën van het Frans. Zij beheersen uitstekend de Franse taal.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de taalkunde (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en letterkunde (Leuven) 60 sp.
- Master of French Linguistics and Literature (Leuven) 60 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Master in de taal- en letterkunde: verkort programma derde taal (Leuven) 30 sp.
- Master in de taal- en letterkunde: verkort programma derde taal (Leuven) (Taalmodule Frans) 30 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Franse taalkunde: historische taalkunde (B-KUL-F0VI7a)
Inhoud
Na een inleiding, die gewijd is aan een reflectie over onderzoeksmethoden die eigen zijn aan de historische taalkunde en die een methodologie voorstelt, meer bepaald voor lexicale evoluties, wordt in de cursus ingegaan op het ontstaan en de evolutie van de wetenschappelijke woordenschat in het Oud- en Middelfrans, in vergelijking met de moderne periode, hoofdzakelijk wat het domein van de geneeskunde betreft. Fenomenen als neologie (het ontstaan van nieuwe termen), maar ook lexicale "necrologie" (het verdwijnen van termen) in de middeleeuwen en later, en hun kenmerken in het domein van de gespecialiseerde woordenschat, krijgen een bijzondere aandacht.
Het tot stand komen van medische termen in de middeleeuwen zal onderzocht worden aan de hand van het corpus CHrOMed, en de databank Cormedlex (zie https://www.arts.kuleuven.be/chromed en https://cormedlex.arts.kuleuven.be/). Een reeks termen zal bestudeerd worden binnen het theoretisch kader van de Constructiemorfologie (Booij 2010), en in de databank worden geïntegreerd.
Studiemateriaal
Powerpoint-presentaties en wetenschappelijke artikels.
Toelichting werkvorm
Tijdens de hoor- en werkcolleges leren de studenten de belangrijkste kenmerken van de middeleeuwse gespecialiseerde woordenschat en het fenomeen van de neologie in deze periode kennen. Zij leren analyse- en beschrijvingstechnieken van lexicale elementen uit het Oud- en Middelfrans beheersen. Meer bepaald vormt de analyse van de evolutie van de wetenschappelijke woordenschat, hoofdzakelijk de medische, het onderwerp van een reeks presentaties door de studenten (presentatie van een wetenschappelijk artikel; presentatie van een persoonlijke analyse van een lexicaal veld).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Franse taalkunde: historische taalkunde (B-KUL-F2VI7a)
Toelichting
Presentatie van een wetenschappelijk artikel en van een persoonlijke analyse tijdens de les (50% van het eindresultaat).
Tijdens de examenperiode: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (50% van het eindresultaat). De wetenschappelijke artikels bestudeerd tijdens de lessen mogen op het examen gebruikt worden.
Toelichting bij herkansen
Voor de tweede examenkans bestaat het resultaat uit volgende delen:
1) persoonlijke analyse (50% van het resultaat)
2) mondeling examen (50% van het resultaat).