Toegepaste ethiek (B-KUL-W0TE2A)

Doelstellingen
Studenten krijgen een overzicht van de grote politiek-filosofische beleidstradities en leren deze toe te passen op concrete casussen. Daarnaast maken studenten kennis met de werkvorm moreel beraad en hoe hiermee aan de slag te gaan in de praktijk.
Begintermen
De algemene eisen voor een postgraduaat opleiding zijn voldoende. Vertrouwdheid met ethiek strekt tot aanbeveling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Ethiek en Beleid (B-KUL-W0TE2a)
Inhoud
De studenten krijgen via digitale opnames en teksten een overzicht van de grote politiek-filosofische beleidstradities, alsook van het christelijk sociaal denken als een van de inspiratiebronnen voor beleid. Na die ingestudeerd te hebben, nemen ze deel aan een on-campusles ter verdere exploratie van deze tradities alsook toepassing ervan op concrete casussen.
2 sp. Moreel beraad (B-KUL-W0TE3a)
Inhoud
Deze onderwijsleeractiviteit is een inleiding tot het moreel beraad en bestaat uit de volgende elementen:
- Inleiding moreel beraad
- Zorgrelatie centraal
- Intuïtie en reflectie
- Morele grondhoudingen
- Verantwoordelijkheid in dialoog
- Ethische analyse
- Ethische evaluatie
- Fundamentele waarden
- Waardentoets
- Naar de praktijk
Studiemateriaal
Boek: A. Liégeois, Waarden in dialoog: ethiek in de zorg, Leuven: LannooCampus, 2019
Kennisclips en verdere literatuur
Toelichting werkvorm
De onderwijsleeractiviteit bestaat uit de overdracht van kennis en vaardigheden met betrekking tot moreel beraad. De overdracht van kennis gebeurt door bekijken van een kennisclip en het lezen van een literatuuropdracht bij elk hoofdstuk. De reflectie over de kennis gebeurt door het schrijven van een korte persoonlijke reflectie na elk hoofdstuk en door het schrijven van een paper. Er is één college van vier lesuren voor het bespreken van de theorie en het oefenen van vaardigheden voor het moreel beraad.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Toegepaste ethiek (B-KUL-W2TE2a)
Toelichting
Voor het onderdeel Ethiek en beleid:
- Permanente evaluatie: voorbereiden van en vragen over de kennisclips, en actieve deelname aan het college: 20%
- Mondeling examen: 80%
Voor het onderdeel Moreel beraad:
- Permanente evaluatie: schrijven van reflectie en deelname aan colleges: 10%
- Paper: 50%
- Mondeling examen: 40%
Praktijkopdracht
Organiseren en uitvoeren van moreel beraad in eigen werkcontext (ca. 8 uur)
Paper
Paper schrijven van 10 pagina’s van ongeveer 5000 woorden met de volgende onderdelen:
- Theoretisch deel: vier stellingen over de theorie van de methode voor moreel beraad, te kiezen uit de hoofdstukken 2 tot 9: 4 maal 1 pagina van ongeveer 500 woorden. Elke stelling bestaat uit een kritische en persoonlijke reflectie op het hoofdstuk en bestaat uit een korte formulering van de stelling in ongeveer 50 woorden en een argumentatie voor de stelling in ongeveer 450 woorden. De inhoud van de reflecties van de permanente evaluatie mag opnieuw gebruikt worden in de SWOT-analyse en de vier stellingen.
- Praktisch deel: voorstelling van de casus uit de praktijkopdracht: 1 pagina met ongeveer 500 woorden; Bespreking van het leiden van het moreel: 3 pagina’s van samen ongeveer 1500 woorden
Toelichting bij herkansen
Voor het onderdeel Moreel beraad: dezelfde opdracht